W artykule
Obowiązkowym elementem każdego egzaminu jest sprawdzanie umiejętności czytania ze zrozumieniem i dokonywania różnego rodzaju działań na tekście, np. streszczania czy nadawania tytułów akapitom. Wbrew pozorom czytanie ze zrozumieniem nie jest takie straszne, jak je malują – wystarczy poznać i zapamiętać najważniejsze strategie pracy z tekstem.
Czytanie ze zrozumieniem na egzaminie
W każdym arkuszu egzaminacyjnym część poleceń dotyczy rozumienia czytanego tekstu i wymaga wykonania różnego rodzaju zadań związanych z podanym fragmentem. Na egzaminie zazwyczaj pojawiają się zestawy pytań do kilku krótkich tekstów, które mają charakter popularnonaukowy, publicystyczny lub retoryczny. Znajdą się tam również fragmenty tekstów literackich, w tym lektur.
Strategie pracy z tekstem
- Przeczytaj fragment powoli i uważnie, najlepiej dwa razy.
- Zwróć uwagę na tytuł i przypisy, jeśli występują. Mogą się okazać przydatne podczas rozwiązywania zadań.
- Zaznacz słowa, których nie rozumiesz. Postaraj się poznać ich znaczenie z kontekstu zdania, w jakim występują. Jeśli jest to konieczne – skorzystaj ze słownika dostępnego na egzaminie.
- Podkreślaj słowa-klucze i najważniejsze informacje pojawiające się w tekście.
- Rób notatki, pisz komentarze – nie będą one oceniane przez egzaminatora.
- Podczas odpowiedzi na pytania wracaj do tekstu i zaznaczaj w nim odpowiednie fragmenty, które potwierdzają wybrane przez Ciebie rozwiązanie.
Interpretacja tekstu literackiego (czytaj)
Jak poprawnie rozwiązać zadania?
- Czytaj uważnie polecenia. Upewnij się, że je rozumiesz. Zwróć uwagę na podchwytliwe słowa, np. „nie”.
- Rób tylko to, o co Cię proszą, np. jeśli należy podać dwa argumenty, nie zapisuj ich więcej.
- Odpowiedzi formułuj wyłącznie na podstawie tekstu. Nie przedstawiaj obiegowych ani własnych opinii.
- Odpowiadaj własnymi słowami. Nie cytuj, jeśli nie wymaga tego od Ciebie polecenie.
- Nie rozpisuj się – odpowiedzi powinny być konkretne, zwięzłe i rzeczowe.
- Pisz wyraźnie. Jeśli masz problem z redakcją odpowiedzi – użyj brudnopisu, a dopiero potem przenieś rozwiązanie do arkusza.
Jakie pytania do tekstu mogą się pojawić na egzaminie?
Na egzaminie mogą się pojawić pytania o:
- dominującą funkcję wypowiedzi, np. informatywną, ekspresywną, poetycką;
- gatunek tekstu, np. felieton, artykuł, recenzja;
- znaczenie wyrazów, zdań, akapitów;
- określenie tematu tekstu;
- wskazanie tezy, argumentów bądź przykładów;
- rozpoznanie środków językowych i określenie funkcji;
- cel tekstu, intencję nadawcy wypowiedzi;
- odróżnienie informacji od opinii;
- wskazanie synonimów bądź wyrażeń synonimicznych;
- stworzenie streszczenia logicznego;
- wskazanie cech stylu funkcjonalnego, np. popularnonaukowego, publicystycznego;
- rozpoznanie zabiegów stylizacji, np. archaizacji, kolokwializacji;
- budowę danego wypowiedzenia (składnia);
- budowę słowotwórczą wyrazu.
Najważniejszymi zasadami pracy z każdym tekstem jest przede wszystkim uważne, powolne czytanie oraz odszukiwanie potrzebnych do rozwiązania danego zadania fragmentów. Kiedy czytasz tekst, nie bój się po nim pisać i kreślić – to pozwoli uporządkować Twoje myśli. Pisz zwięźle i na temat, ale przede wszystkim stosuj się do poleceń. Unikaj cytowania, chyba że pojawi się takie polecenie.
Jeśli zadanie wydaje Ci się zbyt trudne, nie załamuj się – po prostu zajmij się kolejnym. Do problematycznego pytania możesz wrócić po przerobieniu pozostałych zadań. Może się wtedy okazać banalnie proste. Przed testem przypomnij sobie również treść lektur obowiązkowych.
I przede wszystkim – nie nastawiaj się negatywnie. Wszystko zależy od Ciebie!
Utrwal wiedzę
Poniżej znajdują się zadania wraz z odpowiedziami, do rozwiązania których wykorzystano wiedzę zaprezentowaną w tym artykule.