Skip to content

Question tags, czyli pytania rozłączne

W artykule

Pytania rozłączne (ang. question tags) to krótkie pytania, które dodaje się na końcu wypowiedzenia i oddziela przecinkiem od zdania właściwego. W tłumaczeniu na język polski zazwyczaj używa się odpowiedników, takich jak: prawda/ nieprawdaż/ czyż nie? Zdecydowanie częściej wykorzystuje się tę konstrukcję w mowie niż w piśmie.

Tego rodzaju pytań możemy użyć w dwóch kontekstach. Wskazuje na to intonacja, z jaką wypowiadane jest zdanie.

  • Kiedy intonacja na końcu jest rosnąca, wtedy sugerujemy, że nie jesteśmy pewni tego, co mówi rozmówca. Oczekujemy od niego potwierdzenia bądź zaprzeczenia naszych przypuszczeń.
  • Kiedy intonacja na końcu maleje, wtedy jesteśmy pewni tego, co mówi rozmówca, ale potrzebujemy od niego potwierdzenia.

Do tworzenia question tags używa się zaimków osobowych, które pojawiły się w poprzedzającym je zdaniu, zaś przed nimi znajdują się czasowniki posiłkowe (ang. auxiliary verbs) charakterystyczne dla każdego z czasów. Zatem w czasie present simple będzie to do, does, am, is, are oraz ich przeczące formy; w czasie past simpledid lub didn’t; w czasach typu perfect użyjemy have lub had oraz ich przeczących odpowiedników, a w czasach przyszłych – will lub won’t. W zdaniach rozłącznych możemy użyć także czasowników modalnych (ang. modal verbs).

Podstawowa zasada przy tworzeniu pytań rozłącznych jest taka, że zdania twierdzące łączą się z czasownikami posiłkowymi w formie przeczącej, a zdania przeczące z czasownikami posiłkowymi w formie twierdzącej. Ponadto, gdy w zdaniu występują słowa mające znaczenie przeczące, takie jak never, rarely, seldom, hardly itd., wtedy pytanie rozłączne także przyjmie formę twierdzącą. Istnieją również wyjątki w użyciu tej konstrukcji, ale nimi zajmiemy się na sam koniec.

Przykłady zdań zawierających question tags

Czas/konstrukcja gramatyczna Przykładowe zdanie twierdzące (+) i przeczące (-) Question tag
Present simple

+ Lucy likes riding a bicycle.
 Lucy doesn't like riding a bcycle.

+ Lucy has a bicycle.
– Lucy doesn't have a bicycle.

doesn't she?
does she?

! wyjątek:
konstrukcja have got

+ Lucy has got a bicycle.
– Lucy hasn't got a bicycle.

hasn't she?
has she?

Present simple

+ Lucy is a girl.
– Lucy isn't a girl.

isn't she?
is she?

Present continuous

+ Lucy is riding a bicycle now.
– Lucy isn't riding a bicycle now.

be going to 

+ Lucy is going to ride a bicycle tomorrow.
– Lucy isn't going to ride a bicycle tomorrow. 

Past simple

+ Lucy liked riding a bicycle.
– Lucy didn't like riding a bicycle. 

didn't she?
did she?

Past continuous

+ Lucy was a girl.
– Lucy wasn't a girl. 

+ Lucy was riding a bicycle.
– Lucy wasn't riding a bicycle.

wasn't she?
was she?

przeszłe be going to

+ Lucy was going to ride a bicycle.
– Lucy wasn't going to ride a bicycle.

Present perfect (simple)

+ Lucy has ridden a bicycle.
– Lucy hasn't ridden a bicycle.

hasn't she?
has she?

Present perfect continuous

+ Lucy has been riding a bicycle.
– Lucy hasn't been riding a bicycle. 

Past perfect (simple)

+ Lucy had ridden a bicycle.
– Lucy hadn't ridden a bicycle. 

hadn't she?
had she?

Past perfect continuous

+ Lucy had been riding a bicycle.
– Lucy hadn't been riding a bicycle. 

Future simple

+ Lucy will ride a bicycle.
– Lucy won't ride a bicycle.

won't she?
will she?

Future continuous

+ Lucy will be riding a bicycle.
– Lucy won't be riding a bicycle.

Future perfect (simple)

+ Lucy will have ridden a bicycle.
– Lucy won't have ridden a bicycle.

Future perfect continuous

+ Lucy will have been riding a bicycle.
– Lucy won't have been riding a bicycle.

Wyjątki oraz pozostałe zasady, o których należy pamiętać

  • po zdaniach w trybie rozkazującym (ang. imperative) w czasie present simple używamy will you (np. Go with Suzy, will you?);
  • question tag dla I am to aren’t I (np. I am brave, aren’t I?; I’m not brave, am I?);
  • w przypadku zdania z let’s, jako pytania rozłącznego, używamy – shall we (np. Let’s go camping, shall we?);
  • w konstrukcji z there is/ there are używamy odmiany czasownika to be, podobnie jak w czasie present simple, oraz słówka there (np. There isn’t a chair, is there?; There are too many people, aren’t there?);
  • w zdaniach z this/ that oraz these/ those używamy odmiany czasownika to be, podobnie jak w czasie present simple, oraz słówka it/ they (np. This is your brother, isn’t it?; That isn’t your sister over there, is it?; These are Sam’s friends, aren’t they?; Those weren’t Mary’s cousins, were they?);
  • w zdaniach z everyone/ someone/ anyone i no one oraz everything/ nothing w pytaniach rozłącznych używamy słówka they/ it (np. Everyone liked the food, didn’t they?; No one came, did they?; Everything is over, isn’t it?; Nothing really happened, did it?).

Utrwal wiedzę

Rozwiąż zadania do tego tematu i utrwal wiedzę. Następnie sprawdź swoje odpowiedzi z rozwiązaniami przygotowanymi przez nauczycieli Odrabiamy.pl.

Zadanie 1. Zadanie 2.

Odrabiamy logo

Odrabiamy.pl to serwis edukacyjny dla uczniów, który tworzą nauczyciele. W naszej bazie znajdziesz opracowania zadań z aktualnych podręczników do ponad 20 przedmiotów szkolnych, testy ósmoklasisty i maturalne, a także wideolekcje oraz doświadczenia w formie wideo. Pomagamy w nauce. Razem.


© 2024 blog odrabiamy - odrabiamy.pl