W artykule
Pytania rozłączne (ang. question tags) to krótkie pytania, które dodaje się na końcu wypowiedzenia i oddziela przecinkiem od zdania właściwego. W tłumaczeniu na język polski zazwyczaj używa się odpowiedników, takich jak: prawda/ nieprawdaż/ czyż nie? Zdecydowanie częściej wykorzystuje się tę konstrukcję w mowie niż w piśmie.
Tego rodzaju pytań możemy użyć w dwóch kontekstach. Wskazuje na to intonacja, z jaką wypowiadane jest zdanie.
- Kiedy intonacja na końcu jest rosnąca, wtedy sugerujemy, że nie jesteśmy pewni tego, co mówi rozmówca. Oczekujemy od niego potwierdzenia bądź zaprzeczenia naszych przypuszczeń.
- Kiedy intonacja na końcu maleje, wtedy jesteśmy pewni tego, co mówi rozmówca, ale potrzebujemy od niego potwierdzenia.
Do tworzenia question tags używa się zaimków osobowych, które pojawiły się w poprzedzającym je zdaniu, zaś przed nimi znajdują się czasowniki posiłkowe (ang. auxiliary verbs) charakterystyczne dla każdego z czasów. Zatem w czasie present simple będzie to do, does, am, is, are oraz ich przeczące formy; w czasie past simple – did lub didn’t; w czasach typu perfect użyjemy have lub had oraz ich przeczących odpowiedników, a w czasach przyszłych – will lub won’t. W zdaniach rozłącznych możemy użyć także czasowników modalnych (ang. modal verbs).
Podstawowa zasada przy tworzeniu pytań rozłącznych jest taka, że zdania twierdzące łączą się z czasownikami posiłkowymi w formie przeczącej, a zdania przeczące z czasownikami posiłkowymi w formie twierdzącej. Ponadto, gdy w zdaniu występują słowa mające znaczenie przeczące, takie jak never, rarely, seldom, hardly itd., wtedy pytanie rozłączne także przyjmie formę twierdzącą. Istnieją również wyjątki w użyciu tej konstrukcji, ale nimi zajmiemy się na sam koniec.
Przykłady zdań zawierających question tags
Czas/konstrukcja gramatyczna | Przykładowe zdanie twierdzące (+) i przeczące (-) | Question tag |
Present simple |
+ Lucy likes riding a bicycle. + Lucy has a bicycle. |
doesn't she? |
! wyjątek: |
+ Lucy has got a bicycle. |
hasn't she? |
Present simple |
+ Lucy is a girl. |
isn't she? |
Present continuous |
+ Lucy is riding a bicycle now. |
|
be going to |
+ Lucy is going to ride a bicycle tomorrow. |
|
Past simple |
+ Lucy liked riding a bicycle. |
didn't she? |
Past continuous |
+ Lucy was a girl. + Lucy was riding a bicycle. |
wasn't she? |
przeszłe be going to |
+ Lucy was going to ride a bicycle. |
|
Present perfect (simple) |
+ Lucy has ridden a bicycle. |
hasn't she? |
Present perfect continuous |
+ Lucy has been riding a bicycle. |
|
Past perfect (simple) |
+ Lucy had ridden a bicycle. |
hadn't she? |
Past perfect continuous |
+ Lucy had been riding a bicycle. |
|
Future simple |
+ Lucy will ride a bicycle. |
won't she? |
Future continuous |
+ Lucy will be riding a bicycle. |
|
Future perfect (simple) |
+ Lucy will have ridden a bicycle. |
|
Future perfect continuous |
+ Lucy will have been riding a bicycle. |
Wyjątki oraz pozostałe zasady, o których należy pamiętać
- po zdaniach w trybie rozkazującym (ang. imperative) w czasie present simple używamy will you (np. Go with Suzy, will you?);
- question tag dla I am to aren’t I (np. I am brave, aren’t I?; I’m not brave, am I?);
- w przypadku zdania z let’s, jako pytania rozłącznego, używamy – shall we (np. Let’s go camping, shall we?);
- w konstrukcji z there is/ there are używamy odmiany czasownika to be, podobnie jak w czasie present simple, oraz słówka there (np. There isn’t a chair, is there?; There are too many people, aren’t there?);
- w zdaniach z this/ that oraz these/ those używamy odmiany czasownika to be, podobnie jak w czasie present simple, oraz słówka it/ they (np. This is your brother, isn’t it?; That isn’t your sister over there, is it?; These are Sam’s friends, aren’t they?; Those weren’t Mary’s cousins, were they?);
- w zdaniach z everyone/ someone/ anyone i no one oraz everything/ nothing w pytaniach rozłącznych używamy słówka they/ it (np. Everyone liked the food, didn’t they?; No one came, did they?; Everything is over, isn’t it?; Nothing really happened, did it?).
Utrwal wiedzę
Rozwiąż zadania do tego tematu i utrwal wiedzę. Następnie sprawdź swoje odpowiedzi z rozwiązaniami przygotowanymi przez nauczycieli Odrabiamy.pl.