Skip to content

Wpis na blogu – jak napisać? (język angielski)

W artykule

Wpis na blogu to jedna z form wypowiedzi pisemnej, z którą można się spotkać na egzaminie ósmoklasisty oraz na maturze podstawowej z języka angielskiego. Taki rodzaj tekstu charakteryzuje się tym, że może zawierać w sobie elementy innych form, np. recenzji, opowiadania, rozprawki wyrażającej opinię itp. Z tego artykułu dowiecie się, jak stworzyć poprawny wpis, który będzie interesujący dla czytelników.

Blog: definicja, tematyka wpisów i język

Samo słowo blog jest tak naprawdę skrótem i połączeniem słów web (sieć, system informacyjny) oraz log (dziennik, rejestr, notatka). Wielki słownik języka polskiego PAN definiuje blog jako stronę internetową zawierającą chronologicznie uporządkowane wpisy jej autora, umożliwiającą innym ich komentowanie. Wynika z tego, że jest to forma pisemna przeznaczona wyłącznie do publikacji w Internecie.

Każdy blog powinien mieć tytuł odnoszący się do treści, które na nim zamieszczamy. Poszczególnym wpisom również je nadajemy – im bardziej różnorodne, tym ciekawiej dla czytelników. Załączenie zdjęć oraz ilustracji także będzie wartością dodaną. Na egzaminie niestety nie będzie to możliwe, a tytuł w większości przypadków nie jest wymagany, jednak warto go uwzględnić.

Niektóre blogi mają charakter bardziej osobisty i opisują wydarzenia z życia autora, inne dotyczą jednego tematu takiego jak np.: sport, moda, zdrowie, gotowanie itd. Jak wspomniano już we wstępie, wpis na blogu może mieć w sobie elementy innych form pisemnych oraz dotyczyć różnej tematyki, na przykład zawierać:

  • przepis na potrawę;
  • opis planów na przyszłość;
  • porady, triki ułatwiające życie (ang. life hacks);
  • opis doświadczeń oraz przeżyć wewnętrznych;
  • relacje z podróży;
  • opis wydarzeń kulturalnych;
  • recenzje filmów, książek, sztuk teatralnych, koncertów, produktów, gier itd.;
  • poradę, prośbę o nią;
  • treści dotyczące języków obcych (np. objaśnienia gramatyki, przykłady słownictwa itd.);
  • rankingi, np. restauracji, miast itd.

Zazwyczaj blogi pisze się językiem nieoficjalnym (nieformalnym – informal). Ma on swobodny charakter i dopuszcza idiomy (np. it’s raining cats and dogs – leje jak z cebra), czasowniki frazowe (phrasal verbs), formy skrócone (np. I’m, they’re) oraz skrótowce np. IDK (I don’t know – nie wiem), BTW (by the way – swoją drogą).

Aczkolwiek zdarzają się także blogi o poważniejszej tematyce, np. naukowej, ekonomicznej itp., w których stosuje się również styl półformalny (półoficjalny – semiformal). Język ten dopuszcza użycie idiomów, czasowników frazowych oraz form skróconych, ale nakazuje unikanie slangu oraz stosowanie form grzecznościowych (np. I would like … zamiast I want …) i pytań pośrednich (indirect questions), np. Could you please answer me …? zamiast trybu rozkazującego (imperative), np. Answer me.

Polecenie egzaminacyjne zawiera zazwyczaj trzy lub cztery punkty, które należy uwzględnić i rozwinąć we wpisie. Limit słów może wynosić 50–120 (egzamin ósmoklasisty), ale niektóre polecenia zakładają napisanie tekstu w przedziale 80–130 słów (matura podstawowa).

Wpis na blogu – budowa

Pod względem budowy i kolejności poszczególnych elementów wszystkie wpisy powinny być zorganizowane w taki sam sposób. Największe różnice pojawią się dopiero w części głównej (rozwinięciu), ponieważ to w niej widoczna będzie forma wypowiedzi oraz tematyka opisana powyżej. Poprawny układ tekstu wygląda następująco:

Tytuł

Powinien zaciekawić czytelników i zachęcić do dalszego czytania np. Top ten reasons to start exercising (10 najważniejszych powodów, dla których warto zacząć ćwiczyć).

Powitanie

Nie wszystkie wpisy muszą zawierać powitanie, jednak tematyka wpisów egzaminacyjnych zazwyczaj tego wymaga. Najlepiej przywitać czytelnikówużywając zwrotu nieformalnego, np. Hi everyone (Cześć wszystkim).

Wstęp

Ta część ma na celu poinformowanie odbiorców o temacie wpisu. Wstęp nakierowuje ich na główną myśl tekstu.

Rozwinięcie

Podobnie jak w liście jest to najobszerniejszy fragment, który zawiera najwięcej informacji i stanowi główną część wypowiedzi. W przypadku opisu wydarzeń dobrze jest odpowiedzieć sobie kolejno na pytania:

  • What? (Co?)
  • When? (Kiedy?)
  • Who? (Kto?)
  • What happened? (Co się stało?)

Jest to także miejsce na wyrażenie swojej opinii i opis towarzyszących wydarzeniu emocji.

Prośba o opinię

W przedostatniej części wpisu prosimy czytelników o zostawienie komentarza i wypowiedzenie się na dany temat. Zachęca się ich także np. do udzielenia rady, opisania własnych przemyśleń oraz pomysłów na rozwiązanie problemu.

Zakończenie i pożegnanie

Na koniec żegnamy się z czytelnikami bezpośrednim zwrotem w stylu nieformalnym np. Till next time (Do następnego razu).

Zwroty przydatne podczas pisania

Poniżej znajdziecie listę zwrotów, które przydadzą się w czasie tworzenia wpisu. Niektórych można używać wymiennie, inne zaś ze sobą łączyć. Mają służyć za przykład oraz stanowić inspirację do pisania.

Powitanie
  • Hello, everyone! (Cześć wszystkim!)
  • Hey everybody, (Cześć wszystkim)
  • Hi / Hey / Hello guys! (Cześć ludziska!)
  • Hello folks! (Cześć ludziska!)
  • Hi! (Cześć!)
  • Hello world! (Witaj świecie!)
  • Hello there, (Witam,)
  • Welcome back, (Witajcie z powrotem,)
  • Dear readers, (Drodzy czytelnicy,)
  • Guess what(‘s) (happened)! (Zgadnijcie, co się stało!)
  • Thanks for visiting my blog! (Dzięki, że odwiedzacie mój blog.)
Wstęp
  • Sorry, I haven’t written for a long time. I have been very busy … (Przepraszam, że przez długi czas nie pisałem/am. Byłem/am bardzo zajęty/a.)
  • Today, I’d like to write about … (Dzisiaj chciał(a)bym napisać o…)
  • I’ve got some news for you (all) … (Mam dla Was (wszystkich) wieści…)
  • I’m writing this one because … (Piszę ten wpis, ponieważ…)
  • I’m writing this post because I have great news. (Piszę ten wpis, ponieważ mam świetne wieści.)
  • Today I’d like to tell you about/write about … (Dziś chcę Wam opowiedzieć/napisać o…)
  • I’m writing this post to tell you about … (Piszę ten wpis, aby opowiedzieć Wam o…)
Rozwinięcie
  • A couple of days ago … (Kilka dni temu…)
  • It was the best/the worst day of my life … (To był najlepszy/najgorszy dzień mojego życia…)
  • I’ll never forget it … (Nigdy tego nie zapomnę…)
  • It happened … (To stało się…)
  • I had a great time. (Świetnie się bawiłem/am.)
  • It happened all of a sudden. (To wydarzyło się tak nagle.)
  • Did you know that …? (Czy wiedzieliście, że…?)
  • It all happened unexpectedly … (To wszystko zdarzyło się niespodziewanie…)
  • Most people believe that … (Większość ludzi wierzy, że…)
Wyrażanie opinii i udzielanie rad
  • I think … (Uważam…)
  • I reckon that … (Uważam, że…)
  • In my experience … (Z tego, co doświadczyłem/am…)
  • In my opinion … / In my view … (Moim zdaniem…)
  • From my point of view … (Z mojego punktu widzenia…)
  • I’d (not) recommend it … ((Nie) polecił(a)bym tego…)
  • If I were you, I’d … (Na twoim miejscu…)
  • There’s nothing like … (Nie ma nic lepszego niż…)
  • The thing I like most about … (Najbardziej podobało mi się…)
  • I’m (not) a big fan of … ((Nie) jestem wielkim fanem/wielką fanką…)
  • I have to say I was (not) impressed with … (Muszę przyznać, że (nie) byłem/am pod wrażeniem…)
  • You should … (Powinieneś/Powinnaś…)
  • Make sure you … (Pamiętaj, by…)
  • It’s important to … (Ważne, by…)
Prośba o opinię
  • What do you think about …? (Co sądzicie o…?)
  • Readers, what do you think? Tell me in the comments below. (Czytelnicy, co o tym sądzicie? Dajcie znać w komentarzach.)
  • So what’s your opinion? Comment below and let me know. (Zatem, co myślicie? Skomentujcie i dajcie mi znać.)
  • Please let me know what you think about it. (Dajcie mi znać, co o tym sądzicie.)
  • Let me know what you think in the comments below. (Dajcie znać w komentarzach, co o tym myślicie.)
  • Please comment below. (Proszę o komentarze.)
  • Leave a comment. (Zostawcie komentarz.)
  • Don’t forget to leave a comment. (Nie zapomnijcie zostawić komentarza.)
  • Any ideas? (Jakieś pomysły?)
  • I’m really interested in your opinion. (Bardzo ciekawi mnie wasze zdanie.)
  • Please share your opinion with other readers. (Proszę, podzielcie się swoją opinią z innymi czytelnikami.)
Zakończenie i pożegnanie
  • I must be going now. (Muszę już kończyć.)
  • Stay tuned! (Czekajcie na dalsze wpisy!)
  • Thanks for your comments. (Dzięki za komentarze.)
  • Thanks for visiting my blog. (Dzięki za odwiedzenie mojego bloga.)
  • Don’t forget to share this post. (Nie zapomnijcie się podzielić tym wpisem.)
  • And share this post with your friends. (I podzielcie się tym wpisem ze znajomymi.)
  • Please subscribe to the blog. (Proszę o zasubskrybowanie bloga.)
  • Till the next time. (Do następnego razu.)
  • See you next time. (Do następnego razu.)
  • That’s all for now. (To już wszystko.)
  • That’s all for today. (To już wszystko na dzisiaj.)
  • Looking forward to your replies! (Nie mogę się doczekać na wasze odpowiedzi.)

Utrwal wiedzę

Poniżej znajdują się zadania wraz z odpowiedziami, do rozwiązania których wykorzystano wiedzę zaprezentowaną w tym artykule.

Zadanie 1. Zadanie 2.

Materiały źródłowe

Informacje

1. Dooley J., Egzamin ósmoklasisty. Repetytorium. Język angielski. Student’s Book, Express Publishing, 2018.
2. Freeman-Zolotenki J. i in., Repetytorium. Podręcznik do języka angielskiego dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Nowa Era, 2021.
3. Juszko A. i in., Oxford Repetytorium Ósmoklasisty. Wieloletni podręcznik do języka angielskiego, Oxford University Press, 2018.
4. Konopczyńska M. i in., Teraz egzamin ósmoklasisty. Repetytorium z języka angielskiego dla szkoły podstawowej, Warszawa, Nowa Era, 2021.
5. https://wsjp.pl/haslo/podglad/48897/blog (data dostępu: 9.01.2023 r.)

Odrabiamy logo

Odrabiamy.pl to serwis edukacyjny dla uczniów, który tworzą nauczyciele. W naszej bazie znajdziesz opracowania zadań z aktualnych podręczników do ponad 20 przedmiotów szkolnych, testy ósmoklasisty i maturalne, a także wideolekcje oraz doświadczenia w formie wideo. Pomagamy w nauce. Razem.


© 2024 blog odrabiamy - odrabiamy.pl