Skip to content

Maturzysto! Nie taka rozprawka straszna, jak się wydaje (język angielski)

W artykule

Wielkimi krokami zbliża się matura i na samą myśl o dłuższej formie wypowiedzi czujecie niepokój? Specjalnie dla Was przygotowałam porównanie dwóch typów rozprawek – rozprawki prezentującej opinię autora (opinion essay) oraz rozprawki za i przeciw (for and against essay).

Czym jest rozprawka? – zasady ogólne

Rozprawka stanowi dłuższą formę wypowiedzi, której zasady kompozycyjne są dokładnie określone. Spotyka się ją bardzo często na egzaminie maturalnym z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym. Dlatego też uczeń przygotowujący się do matury na tym poziomie powinien wiedzieć, jak napisać rozprawkę tak, by była ciekawa, logiczna oraz spełniała wymagania formalne.

W idealnej rozprawce powinny się znaleźć cztery akapity. Każdy kolejny akapit należy zacząć od zdania wprowadzającego, które wyjaśni czytelnikowi, czego będzie dotyczyć dana część. Pamiętajcie także o używaniu języka formalnego oraz zaawansowanych struktur gramatycznych. Chodzi tutaj nie tylko o słownictwo, czasy gramatyczne, stronę bierną, czy inne konstrukcje, ale także o rezygnację ze skróconych form czasownika (np. don’t, they’re, I’m, it’s, isn’t) – niedozwolonych w stylu oficjalnym. Ważne dla piszącego są również wyrażenia charakterystyczne w przypadku dłuższych form wypowiedzi (tzw. linking words/ phrases), które sprawiają, że tekst jest spójny, logiczny i uporządkowany. Przykłady takich spójników oraz wyrażeń znajdziecie w dalszej części tekstu.

Jeśli chcecie, by Wasz tekst był ciekawszy dla egzaminatora i wyróżniał się na tle innych, dobrym pomysłem jest zawarcie we wstępie bezpośredniego pytania do czytelnika lub cytatu, który pasuje do poruszanego zagadnienia.

Opinion essay i for and against essay – porównanie

Podstawowe różnice między opinion essay for and against essay, podział tekstu, zawartość poszczególnych akapitów, wyrażenia charakterystyczne oraz wszystko, co powinniście wiedzieć na ich temat, znajdziecie w poniższym zestawieniu.

OPINION ESSAYFOR AND AGAINST ESSAY
CEL:
Przedstawienie opinii autora tekstu, która może być zgodna lub odmienna od tezy postawionej w temacie.
CEL:
Przedstawienie dwóch różnych punktów widzenia dotyczących podanej tezy, bez opowiedzenia się po żadnej ze stron.
STRUKTURA:
1. Wstęp
Akapit 1: przedstawienie zagadnienia i wyrażenie własnej opinii.

2. Rozwinięcie
Akapit 2: prezentacja jednego punktu widzenia i poparcie go przykładem/przykładami.

Akapit 3: prezentacja przeciwnego punktu widzenia i poparcie go przykładem/przykładami.

Wybór jednego z przedstawionych stanowisk i uzasadnienie jego słuszności.

3. Zakończenie
Akapit 4: krótkie podsumowanie, w którym autor przedstawia obydwa poglądy oraz wyraża własną opinię po raz kolejny, ale za pomocą innych słów niż we wstępie
STRUKTURA:
1. Wstęp
Akapit 1: przedstawienie zagadnienia i krótka wzmianka o dwóch odmiennych spojrzeniach na temat podany w tezie.

2. Rozwinięcie
Akapit 2: prezentacja argumentów (najlepiej 2–3) na poparcie tezy i uzasadnienie ich przykładami.

Akapit 3: prezentacja argumentów (najlepiej 2–3) przeciwko tezie i poparcie ich przykładami.

3. Zakończenie
Akapit 4: krótkie podsumowanie, w którym autor jeszcze raz pokrótce przedstawia obydwa podejścia do tematu. W tej części dozwolone jest też wyrażenie własnej opinii i opowiedzenie się po jednej ze stron.
WSKAZÓWKA:
W tym typie rozprawki użycie zaimków osobowych (np. I) jest jak najbardziej wskazane, ponieważ będą one pomocne w wyrażeniu własnej opinii na podany temat.
WSKAZÓWKA:
W tym typie rozprawki użycie zaimków osobowych (np. I) NIE jest wskazane, ponieważ aż do przedostatniego akapitu autor tekstu powinien pozostać neutralny. Własną opinię może wyrazić dopiero w zakończeniu. Zaimki osobowe warto zastąpić formą bezosobową oraz stroną bierną.

Przydatne zwroty oraz wyrażenia

Wstęp

Opinion essay

I believe that …
(Uważam, że…)

Personally, I believe (that) …
(Osobiście uważam, że…)

In my opinion/ view, … / To my mind, …
(Moim zdaniem…)

As far as I am concerned, …
(Jeśli o mnie chodzi…)

In this essay I am going to argue that …
(W tej rozprawce będę udowadniać, że…)

Let me explain why I agree with this view/ opinion.
(Pozwólcie, że wyjaśnię, dlaczego zgadzam się z takim poglądem.)

For and against essay

This is a controversial topic …
(To kontrowersyjny temat…)

It is generally maintained that …
(Na ogół twierdzi się, że…)

However, there are different views …
(Jednak isnieją dwa odmienne poglądy…)

It is widely assumed/ agreed/ believed, that …
(Powszechnie się uważa, że…)

It is common belief that …
(Panuje powszechne przekonanie, że…)

People say that …
(Ludzie twierdzą, że…)

Most people agree that …
(Większość ludzi zgadza się co do tego, że…)

The problem of … is a much debate issue nowadays …
(Problem … jest obecnie szeroko dyskutowanym tematem…)

There are many pros/ advantages/ benefits and cons/ disadvantages/ drawbacks of…
(Istnieje obecnie wiele zalet i wad…)

What are the arguments for and against this idea?
(Jakie sa argumenty za i przeciwko tej kwestii?)

There are (many) benefits and drawbacks of such a solution/ situation/ idea …
(Istnieje (wiele) korzyści i wad takiego rozwiązania/takiej sytuacji/takiego pomysłu…)

This step/ solution/ idea/ situation can be said to have both advantages and disavdantages.
(Takie posunięcie/ pomysł/ sytuacja może mieć zarówno zalety jak i wady.)

Let us consider the advantages and disadvantages of …
(Zastanówmy się nad dobrymi i złymi stronami…)

Elementy wspólne

While a lot of people say that …
(Podczas gdy wiele osób twierdzi, że…)

(Today/ Nowadays) Many people believe that …
((Obecnie) wielu ludzi uważa, że…)

Argumenty za tezą

Opinion essay

I have no doubt that …
(Nie mam wątpliwości co do tego, że…)

For and against essay

The first advantage of …
(Pierwsza zaleta…)

One major advantage of …
(Jedna główna zaleta…)

Those in support of …
(Ci, którzy popierają…)

From the … point of view …
(Z punktu widzenia…)

Another benefit/ advantage is that …
(Kolejna zaleta to to, że…)

In addition, many claim that …
(Dodatkowo wiele osob twierdzi, że…)

Elementy wspólne

To start/ begin with …
(Na początek…)

First of all, …
(Przede wszystkim…)

First(ly), …/ In the first place …
(Po pierwsze…)

First and foremost, …
(Po pierwsze i najważniejsze…)

For one thing, …
(Z jednego powodu…)

The main/ greatest argument is that …
(Głównym/ Najważniejszym argumentem jest to, iż…)

The main/ major argument in support of … is that …
(Podstawowym/Głównym argumentem za… jest…)

There is no doubt about it that …/ It is clear that …
(Nie ma wątpliwości co do tego, że…/ Jest oczywiste, że…)

Secondly, …/ Thirdly, …
(Po drugie…/ Po trzecie…)

What is more, …/ Furthermore, …/ Moreover, …/ Additionally, …
(Co więcej/ Ponadto…)

Another aspect is that …
(Kolejny aspekt jest taki, że…)

Another major reason is that …
(Kolejnym ważnym powodem jest to, że…)

In addition to …
(W dodatku/ Dodatkowo…)

Finally, …
(Na koniec…)

Last but no least, …
(Ostanim, choć nie najmniej ważnym…)

Argumenty przeciwko tezie

Opinion essay

Contrary to what most people believe …
(W przeciwieństwie do tego, co uważa większość ludzi…)

For and against essay

The first disadvantage of …
(Pierwsza wada…)

Another drawback/ disadvantage/ downside is that …
(Kolejna wada to to, że…)

It can be argued that …
(Można się spierać, że…)

However, …/ Nevertheless, …/ Nonetheless …
(Niemniej jednak…)

Admittedly, …
(Wprawdzie…)

Elementy wspólne

Contrary to …
(Wbrew/ w przeciwieństwie do…)

It is argued that …/ People argue that …
(Twierdzi się, że…/ Ludzie twierdzą, że…)

On the other hand, …
(Z drugiej strony…)

Opponents of this view say that …
(Przeciwnicy tego poglądu twierdzą, że…)

There are people who oppose …
(Są ludzie, którzy się sprzeciwiają…)

As opposed to above ideas, …
(Sprzecznie z powyższymi pomysłami…)

Even so …
(Mimo to…)

In spite of …
(Pomimo…)

Przykłady argumentów

For and against essay

One perfect example of this is …
(Jednym z idealnych przykładów na to jest…)

This can be shown/ illustrated by …
(Można to pokazać za pomocą…)

Elementy wspólne

For example …/ For instance …
(Na przykład…)

Especially …/ In particular …
(W szczególności/ Szczególnie..)

Such as/ like …
(Takie, jak…)

Zakończenie

Opinion essay

I strongly believe that …
(Jestem przekonany/a, że…)

The above arguments prove that …
(Powyższe argumenty są dowodem na to, że…)

For all these reasons, I am convinced that …
(Ze wszystkich tych względów jestem przekonany/a, że…)

For and against essay

There is no agreement …, but in my opinion …
(Nie ma w tej kwestii zgodności, ale moim zdaniem…)

Elementy wspólne

In conclusion/ All in all/ To sum up, …
(Podsumowując,…)

Taking everything into consideration/ account …
(Biorąc wszystko pod uwagę…)

Overall, …/ On the whole …/ On balance, …/ All things considered, …
(Ogólnie rzecz ujmując…)

Klucz do napisania dobrej rozprawki stanowi stworzenie jej planu. Podczas przygotowań do pisania najlepiej jest najpierw dokładnie przeanalizować temat i stworzyć listę rzeczowych argumentów – wraz z krótkimi uzasadnieniami. Kolejny krok to wybór tylko tych najważniejszych. Nie wolno zapominać o limicie słów, dlatego dwa lub trzy argumenty (za i przeciw) będą w zupełności wystarczające. Ułatwi Wam to – i przyspieszy – proces pisania oraz pozwoli uporządkować argumenty w sposób logiczny oraz czytelny. Dzięki temu rozprawka będzie spójna i interesująca dla czytającego.

Zobacz też:

Jak napisać dobry artykuł na maturze? (język angielski)

Odrabiamy logo

Odrabiamy.pl to serwis edukacyjny dla uczniów, który tworzą nauczyciele. W naszej bazie znajdziesz opracowania zadań z aktualnych podręczników do ponad 20 przedmiotów szkolnych, testy ósmoklasisty i maturalne, a także wideolekcje oraz doświadczenia w formie wideo. Pomagamy w nauce. Razem.


© 2024 blog odrabiamy - odrabiamy.pl