W artykule
Wielkimi krokami zbliża się matura i na samą myśl o dłuższej formie wypowiedzi czujecie niepokój? Specjalnie dla Was przygotowałam porównanie dwóch typów rozprawek – rozprawki prezentującej opinię autora (opinion essay) oraz rozprawki za i przeciw (for and against essay).
Czym jest rozprawka? – zasady ogólne
Rozprawka stanowi dłuższą formę wypowiedzi, której zasady kompozycyjne są dokładnie określone. Spotyka się ją bardzo często na egzaminie maturalnym z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym. Dlatego też uczeń przygotowujący się do matury na tym poziomie powinien wiedzieć, jak napisać rozprawkę tak, by była ciekawa, logiczna oraz spełniała wymagania formalne.
W idealnej rozprawce powinny się znaleźć cztery akapity. Każdy kolejny akapit należy zacząć od zdania wprowadzającego, które wyjaśni czytelnikowi, czego będzie dotyczyć dana część. Pamiętajcie także o używaniu języka formalnego oraz zaawansowanych struktur gramatycznych. Chodzi tutaj nie tylko o słownictwo, czasy gramatyczne, stronę bierną, czy inne konstrukcje, ale także o rezygnację ze skróconych form czasownika (np. don’t, they’re, I’m, it’s, isn’t) – niedozwolonych w stylu oficjalnym. Ważne dla piszącego są również wyrażenia charakterystyczne w przypadku dłuższych form wypowiedzi (tzw. linking words/ phrases), które sprawiają, że tekst jest spójny, logiczny i uporządkowany. Przykłady takich spójników oraz wyrażeń znajdziecie w dalszej części tekstu.
Jeśli chcecie, by Wasz tekst był ciekawszy dla egzaminatora i wyróżniał się na tle innych, dobrym pomysłem jest zawarcie we wstępie bezpośredniego pytania do czytelnika lub cytatu, który pasuje do poruszanego zagadnienia.
Opinion essay i for and against essay – porównanie
Podstawowe różnice między opinion essay a for and against essay, podział tekstu, zawartość poszczególnych akapitów, wyrażenia charakterystyczne oraz wszystko, co powinniście wiedzieć na ich temat, znajdziecie w poniższym zestawieniu.
OPINION ESSAY | FOR AND AGAINST ESSAY |
CEL: Przedstawienie opinii autora tekstu, która może być zgodna lub odmienna od tezy postawionej w temacie. | CEL: Przedstawienie dwóch różnych punktów widzenia dotyczących podanej tezy, bez opowiedzenia się po żadnej ze stron. |
STRUKTURA: 1. Wstęp Akapit 1: przedstawienie zagadnienia i wyrażenie własnej opinii. 2. Rozwinięcie Akapit 2: prezentacja jednego punktu widzenia i poparcie go przykładem/przykładami. Akapit 3: prezentacja przeciwnego punktu widzenia i poparcie go przykładem/przykładami. Wybór jednego z przedstawionych stanowisk i uzasadnienie jego słuszności. 3. Zakończenie Akapit 4: krótkie podsumowanie, w którym autor przedstawia obydwa poglądy oraz wyraża własną opinię po raz kolejny, ale za pomocą innych słów niż we wstępie | STRUKTURA: 1. Wstęp Akapit 1: przedstawienie zagadnienia i krótka wzmianka o dwóch odmiennych spojrzeniach na temat podany w tezie. 2. Rozwinięcie Akapit 2: prezentacja argumentów (najlepiej 2–3) na poparcie tezy i uzasadnienie ich przykładami. Akapit 3: prezentacja argumentów (najlepiej 2–3) przeciwko tezie i poparcie ich przykładami. 3. Zakończenie Akapit 4: krótkie podsumowanie, w którym autor jeszcze raz pokrótce przedstawia obydwa podejścia do tematu. W tej części dozwolone jest też wyrażenie własnej opinii i opowiedzenie się po jednej ze stron. |
WSKAZÓWKA: W tym typie rozprawki użycie zaimków osobowych (np. I) jest jak najbardziej wskazane, ponieważ będą one pomocne w wyrażeniu własnej opinii na podany temat. | WSKAZÓWKA: W tym typie rozprawki użycie zaimków osobowych (np. I) NIE jest wskazane, ponieważ aż do przedostatniego akapitu autor tekstu powinien pozostać neutralny. Własną opinię może wyrazić dopiero w zakończeniu. Zaimki osobowe warto zastąpić formą bezosobową oraz stroną bierną. |
Przydatne zwroty oraz wyrażenia
Wstęp
Opinion essay
I believe that …
(Uważam, że…)
Personally, I believe (that) …
(Osobiście uważam, że…)
In my opinion/ view, … / To my mind, …
(Moim zdaniem…)
As far as I am concerned, …
(Jeśli o mnie chodzi…)
In this essay I am going to argue that …
(W tej rozprawce będę udowadniać, że…)
Let me explain why I agree with this view/ opinion.
(Pozwólcie, że wyjaśnię, dlaczego zgadzam się z takim poglądem.)
For and against essay
This is a controversial topic …
(To kontrowersyjny temat…)
It is generally maintained that …
(Na ogół twierdzi się, że…)
However, there are different views …
(Jednak isnieją dwa odmienne poglądy…)
It is widely assumed/ agreed/ believed, that …
(Powszechnie się uważa, że…)
It is common belief that …
(Panuje powszechne przekonanie, że…)
People say that …
(Ludzie twierdzą, że…)
Most people agree that …
(Większość ludzi zgadza się co do tego, że…)
The problem of … is a much debate issue nowadays …
(Problem … jest obecnie szeroko dyskutowanym tematem…)
There are many pros/ advantages/ benefits and cons/ disadvantages/ drawbacks of…
(Istnieje obecnie wiele zalet i wad…)
What are the arguments for and against this idea?
(Jakie sa argumenty za i przeciwko tej kwestii?)
There are (many) benefits and drawbacks of such a solution/ situation/ idea …
(Istnieje (wiele) korzyści i wad takiego rozwiązania/takiej sytuacji/takiego pomysłu…)
This step/ solution/ idea/ situation can be said to have both advantages and disavdantages.
(Takie posunięcie/ pomysł/ sytuacja może mieć zarówno zalety jak i wady.)
Let us consider the advantages and disadvantages of …
(Zastanówmy się nad dobrymi i złymi stronami…)
Elementy wspólne
While a lot of people say that …
(Podczas gdy wiele osób twierdzi, że…)
(Today/ Nowadays) Many people believe that …
((Obecnie) wielu ludzi uważa, że…)
Argumenty za tezą
Opinion essay
I have no doubt that …
(Nie mam wątpliwości co do tego, że…)
For and against essay
The first advantage of …
(Pierwsza zaleta…)
One major advantage of …
(Jedna główna zaleta…)
Those in support of …
(Ci, którzy popierają…)
From the … point of view …
(Z punktu widzenia…)
Another benefit/ advantage is that …
(Kolejna zaleta to to, że…)
In addition, many claim that …
(Dodatkowo wiele osob twierdzi, że…)
Elementy wspólne
To start/ begin with …
(Na początek…)
First of all, …
(Przede wszystkim…)
First(ly), …/ In the first place …
(Po pierwsze…)
First and foremost, …
(Po pierwsze i najważniejsze…)
For one thing, …
(Z jednego powodu…)
The main/ greatest argument is that …
(Głównym/ Najważniejszym argumentem jest to, iż…)
The main/ major argument in support of … is that …
(Podstawowym/Głównym argumentem za… jest…)
There is no doubt about it that …/ It is clear that …
(Nie ma wątpliwości co do tego, że…/ Jest oczywiste, że…)
Secondly, …/ Thirdly, …
(Po drugie…/ Po trzecie…)
What is more, …/ Furthermore, …/ Moreover, …/ Additionally, …
(Co więcej/ Ponadto…)
Another aspect is that …
(Kolejny aspekt jest taki, że…)
Another major reason is that …
(Kolejnym ważnym powodem jest to, że…)
In addition to …
(W dodatku/ Dodatkowo…)
Finally, …
(Na koniec…)
Last but no least, …
(Ostanim, choć nie najmniej ważnym…)
Argumenty przeciwko tezie
Opinion essay
Contrary to what most people believe …
(W przeciwieństwie do tego, co uważa większość ludzi…)
For and against essay
The first disadvantage of …
(Pierwsza wada…)
Another drawback/ disadvantage/ downside is that …
(Kolejna wada to to, że…)
It can be argued that …
(Można się spierać, że…)
However, …/ Nevertheless, …/ Nonetheless …
(Niemniej jednak…)
Admittedly, …
(Wprawdzie…)
Elementy wspólne
Contrary to …
(Wbrew/ w przeciwieństwie do…)
It is argued that …/ People argue that …
(Twierdzi się, że…/ Ludzie twierdzą, że…)
On the other hand, …
(Z drugiej strony…)
Opponents of this view say that …
(Przeciwnicy tego poglądu twierdzą, że…)
There are people who oppose …
(Są ludzie, którzy się sprzeciwiają…)
As opposed to above ideas, …
(Sprzecznie z powyższymi pomysłami…)
Even so …
(Mimo to…)
In spite of …
(Pomimo…)
Przykłady argumentów
For and against essay
One perfect example of this is …
(Jednym z idealnych przykładów na to jest…)
This can be shown/ illustrated by …
(Można to pokazać za pomocą…)
Elementy wspólne
For example …/ For instance …
(Na przykład…)
Especially …/ In particular …
(W szczególności/ Szczególnie..)
Such as/ like …
(Takie, jak…)
Zakończenie
Opinion essay
I strongly believe that …
(Jestem przekonany/a, że…)
The above arguments prove that …
(Powyższe argumenty są dowodem na to, że…)
For all these reasons, I am convinced that …
(Ze wszystkich tych względów jestem przekonany/a, że…)
For and against essay
There is no agreement …, but in my opinion …
(Nie ma w tej kwestii zgodności, ale moim zdaniem…)
Elementy wspólne
In conclusion/ All in all/ To sum up, …
(Podsumowując,…)
Taking everything into consideration/ account …
(Biorąc wszystko pod uwagę…)
Overall, …/ On the whole …/ On balance, …/ All things considered, …
(Ogólnie rzecz ujmując…)
Klucz do napisania dobrej rozprawki stanowi stworzenie jej planu. Podczas przygotowań do pisania najlepiej jest najpierw dokładnie przeanalizować temat i stworzyć listę rzeczowych argumentów – wraz z krótkimi uzasadnieniami. Kolejny krok to wybór tylko tych najważniejszych. Nie wolno zapominać o limicie słów, dlatego dwa lub trzy argumenty (za i przeciw) będą w zupełności wystarczające. Ułatwi Wam to – i przyspieszy – proces pisania oraz pozwoli uporządkować argumenty w sposób logiczny oraz czytelny. Dzięki temu rozprawka będzie spójna i interesująca dla czytającego.
Zobacz też: