W artykule
Nauczyciele zadają zadania, zapowiadają kartkówki i sprawdziany, pytają o wiadomości z poprzednich lat… Brzmi znajomo? Na szczęście z natłokiem wiedzy można sobie poradzić! Z pomocą przychodzą nam metody mnemotechniczne.
Metody mnemotechniczne – sposób na natłok wiedzy
W poprzednim artykule pokazaliśmy podstawowe metody mnemotechniczne, które ułatwiają zapamiętywanie i utrwalanie wiadomości.
Poniżej przedstawiamy kolejny zestaw przydatnych mnemotechnik. Pomogą one w radzeniu sobie z koniecznością zapamiętywania coraz to większej ilości nowych informacji z różnych przedmiotów szkolnych.
Pamiętaj, stosowanie mnemotechnik wymaga poświęcenia czasu na przygotowanie materiału do nauki, jednak warto spróbować! Będziesz zaskoczony, jak długo zostaną w twojej pamięci informacje przyswojone dzięki takim metodom. Uruchom kreatywność, nie bój się myśleć w sposób nietuzinkowy, a wiadomości będzie łatwiej przyswoić i odtworzyć. Podczas nauki postaraj się skoncentrować i wizualizuj sobie to, czego się uczysz.
Wymyślaj własne historie!
Metoda wymyślonych historii jest często nazywana metodą łańcuchową. Techniki tej używa się do zapamiętywania szeregu różnych informacji, np. listy elementów, nazwisk czy dat. W łatwy sposób można się ich nauczyć, kojarząc każdy element tego szeregu z następnym. Można też łączyć wszystkie elementy w barwną, krótką opowieść.
Przykład:
Chcesz zapamiętać składniki pogody, które stanowią elementy klimatu, czyli: temperaturę powietrza, ilość i rozkład opadów, ciśnienie atmosferyczne, wilgotność powietrza, usłonecznienie, zachmurzenie.
Wymyślona historia:
Jan Klimat chciał zostać klimatologiem. Właśnie zamontował w oknie nowy termometr do mierzenia temperatury powietrza. Jan uwielbiał opady – gromadził duże ilości wody deszczowej do podlewania kwiatów, a także lubił stać na środku ogrodu podczas ulewy i rozkładać ręce. Długotrwałe susze podnosiły mu ciśnienie, mimo że jego niesforne włosy nie lubiły wysokiej wilgotności. Jan zdecydowanie wolał mniej słoneczne dni, a na widok dużego zachmurzenia skakał z radości.
Szukaj skojarzeń
Skojarzenia wspomagają efektywne przyswajanie wiedzy. Jest to metoda bardzo przydatna do zapamiętywania m.in. osób i miejsc, a jej zastosowanie jest kwestią indywidualną. Każdy z nas bowiem może mieć inne skojarzenia.
Przykład:
Chcesz zapamiętać, że najczęściej 2 stycznia Ziemia znajduje się najbliżej Słońca w punkcie zwanym peryhelium, natomiast zwykle 4 lipca – najdalej – w punkcie zwanym aphelium.
Możliwe skojarzenia:
Data 2 stycznia kojarzy się z powrotem do szkoły po świątecznej przerwie. Musisz sobie wyperswadować* późne pobudki. Przypominasz sobie, że blisko wigilijnego stołu stał globus***.
Data 4 lipca kojarzy się z wakacjami. Przypominasz sobie, że w lipcu miewasz alergię i robisz często “Apsik!”**. W ostatnie lato często grałeś w piłkę – kolega przyniósł taką gumową, przypominającą globus i kopnął ją na naprawdę dużą odległość.
*“per” kojarzy się z peryhelium
**“ap” kojarzy się z aphelium
***globus – kojarzy się z Ziemią
Ulokuj wiedzę na odpowiednim miejscu
Pomocna w przyswajaniu wiedzy jest także metoda miejsc, inaczej nazywana pałacem pamięci. Ta metoda polega na wyobrażeniu sobie rzeczywistego lub wyimaginowanego miejsca, w którym umieszczamy poszczególne przedmioty (informacje lub postaci). Wiedza lepiej się utrwali, gdy lokowane przez nas w wyobraźni przedmioty będą barwne, wyolbrzymione i przerysowane. Im większą będziemy mieli wprawę, tym więcej obiektów możemy umieścić w przestrzeni.
Miejsce, w którym umieszczamy przedmioty, może być wymyślone, ale może to być także przestrzeń, którą dobrze znasz, np. twój pokój, pobliski park, plac zabaw. Metoda miejsc pomaga zapamiętać dużą ilość wiadomości w określonym porządku.
Przykład:
Chcesz zapamiętać sześciu pierwszych koronowanych królów Polski w kolejności chronologicznej: Bolesław I Chrobry, Mieszko II Lambert, Bolesław II Szczodry, Przemysł II, Władysław I Łokietek, Kazimierz III Wielki.
Sposób realizacji:
Wchodzę do swojego pokoju i witam się z Bolesławem, który siedzi na krześle przy drzwiach i trzyma w ręce jeden kubek. Król odpowiada mi: „Chrobry!” zamiast „Dzień dobry!”. Koło Bolesława, na fotelu siedzi Mieszko, który gra już drugi raz w grę planszową z napisem „Lambert”. Zwracam się w stronę okna – na parapecie siedzi drugi Bolesław i szczodrze podlewa kwiaty. Po lewej stronie pokoju z mojego regału ściera kurze Przemysł (ma w rękach dwie miotełki). Władysław leży na dywanie i podpiera się jednym łokciem, a Kazimierz wygląda z szafy, w której się schował ze strachu przed trzema wielkimi pająkami.
W kolejnym artykule z serii przedstawiamy sposoby na tworzenie kreatywnych notatek pomagających w zapamiętywaniu.
Notatki graficzne dla efektywnej nauki (czytaj)
Zobacz też:
Jak uczyć się lepiej? Mnemotechniki (czytaj)
Utrwal wiedzę
Poniżej znajdują się zadania, z których informacje można przyswoić z pomocą przedstawionych dzisiaj metod mnemotechnicznych:
Materiały źródłowe
Informacje
1. Drapeau Ch., Jak uczyć się szybko i skutecznie, Klub dla Ciebie, 2002.
2. Kalina, P., Mnemonika czyli sztuka kształcenia i wzmacniania pamięci, Warszawa: TKS, 1997.
3. https://bonavita.pl/mnemotechniki-sposobem-na-szybsze-zapamietywanie.