Skip to content

Przyczyny i skutki I wojny światowej

W artykule

I wojna światowa to konflikt trwający w latach 1914-1918. Toczył się między państwami przynależącymi do trójporozumienia (ententy) a krajami skupionymi w trójprzymierzu (państwa centralne). Była to wojna o charakterze globalnym, ponieważ zaangażowało się w nią większość państw na świecie. Toczone w ramach konfliktu operacje wojskowe miały miejsce na wielu kontynentach, ale także na morzach, oceanach i w przestrzeni powietrznej.  I wojna światowa był także wojną totalną, co oznacza że miała na celu całkowite zniszczenie przeciwnika.

Strony konfliktu

1) Trójprzymierze to sojusz polityczno-wojskowy zawarty przez Niemcy, Austro-Węgry i Włochy. Już w 1879 r. Berlin i Wiedeń zawarły dwuprzymierze przeciwko Rosji. W 1882 r. do bloku militarnego dołączyły Włochy. Rzym był najsłabszym elementem sojuszu. Przyczyną tego była rywalizacja między Włochami i Austro-Węgrami o Tyrol oraz Istrię – ziemie znajdujące się w granicach cesarstwa austro-węgierskiego a zamieszkiwane przez ludność włoską. Ponadto wciąż żywe były wspomnienia z XIX w., gdy wojska austriackie tłumiły dążenia Włochów do zjednoczenia państwa.

W 1914 r. do sojuszu dołączyła Turcja, a w 1915 r. Bułgaria. W ten sposób powstał blok państw centralnych.

Trójprzymierze rozpadło się w 1915 r., gdy Włochy wystąpiły przeciwko Austro-Węgrom i przystąpiły do wojny po stronie ententy.

Słabe strony trójprzymierza Mocne strony trójprzymierza
  • w sojuszu znalazły się państwao odmiennych celach i kierunkachstrategicznych
  • mniejsza spójność i stabilność wynikająca ze sporów wewnętrznych
  • odejście Włoch w 1915 r.
  • bliskość geograficzna państw przynależących do sojuszu
  • Niemcy dysponowały silną i dobrze wyposażoną armią
  • posiadanie konkurencyjnej floty w stosunku do Wielkiej Brytanii
  • dysponowanie rozwiniętymi portami morskimi

Tab. 1. Słabe i mocne strony trójprzymierza

2) Trójporozumienie jest znane także jako ententa. Nazwa pochodzi od francuskiego określenia entente cordiale, czyli “serdeczne porozumienie”. Był to sojusz zawarty w 1904 r. przez Wielką Brytanię oraz Francję przeciwko rosnącej potędze Niemiec. Francja i Rosja znacznie wcześniej zawarły porozumienie, ponieważ już w roku 1892. Kolejnym krokiem było zawarcie w 1907 r. sojuszu angielsko-rosyjskiego. Tym samym dwuporozumienie francusko-rosyjskie zostało rozszerzone o Wielką Brytanię. W 1907 r. ostatecznie ukształtował się antyniemiecki blok polityczno-militarny.

Wraz z rozwojem wojny do ententy przystępowały kolejne państwa, w sumie 25 krajów, m.in. Japonia, Włochy, Belgia, Rumunia, Stany Zjednoczone.

Słabe strony trójporozumienia Mocne strony trójporozumienia
  • odległości między państwami przynależącymi do sojuszu
  • niestabilna sytuacja polityczna w Rosji
  • osłabienie ententy w wyniku wojennej klęski i rewolucji w Rosji
  • przestarzała armia rosyjska
  • słaba armia lądowa Wielkiej Brytanii
  • w sojuszu znalazły się państwa o jednakowych celach (pokonanie Niemiec)
  • większa spójność i stabilność w działaniach na frontach
  • potencjał demograficzny
  • marynarka wojenna Wielkiej Brytanii
  • przewaga gospodarcza państw należących do sojuszu

Tab. 2. Słabe i mocne strony trójporozumienia

Wybuch wojny

Przyczyny wybuchu I wojny światowej:

Aspekt polityczny

  • powstanie bloków polityczno-militarnych – trójprzymierza i trójporozumienia
  • wzrost antagonizmów między mocarstwami na arenie międzynarodowej, np.:
    • rywalizacja o dominację na świecie;
    • walka mocarstw o wpływy na Bliskim Wschodzie zasobnym w ropę naftową; 
    • rywalizacja o wpływy na Półwyspie Bałkańskim – „kocioł bałkański”, aneksja Bośni i Hercegowiny przez Austrię w 1908 r., dwie wojny bałkańskie (1912-1913 r., 1913 r.); 
    • wyścig kolonialny, np. kryzys marokański z lat 1905-1906 i w 1911 r.
    • rosnące aspiracje niepodległościowe kolonii;
  • zachwianie zasadą zachowania równowagi sił na świecie; 
  • spory terytorialne, np.:
    • dążenia Francji do zwrotu Alzacji i Lotaryngii zagarniętych przez Niemcy w 1871 r.; 
    • rywalizacja między Rosją a Austro-Węgrami na Bałkanach i w basenie Morza Czarnego; 
  • upadek znaczenia związków dynastycznych na rzecz funkcjonowania sojuszy polityczno-wojskowych, np.:
    • cesarz niemiecki Wilhelm II i caryca Aleksandra Fiodorowna byli kuzynami; 
    • władca Wielkiej Brytanii Edward VII był wujem cesarza niemieckiego. 

Aspekt militarny

  • wyścig zbrojeń – militarna rywalizacja, która miała na celu skonstruowanie oraz wyprodukowanie jak najbardziej skutecznych rodzajów wyposażenia dla sił zbrojnych; 
  • marynarka wojenna Wielkiej Brytanii znalazła konkurencję w postaci floty II Rzeszy; 
  • państwa europejskie przygotowały wojenne plany operacyjne, najważniejszym z nich był niemiecki plan Schlieffena;
  • wojskowi dążyli do wypróbowania zmodernizowanych armii w boju. 

Aspekt gospodarczo-ekonomiczny

  • dynamiczny rozwój nowoczesnych gałęzi przemysłu w Niemczech
  • sukcesy niemieckich koncernów, które niepokoiły brytyjskich producentów;
  • spadek znaczenia gospodarki brytyjskiej w II połowie XIX w.;
  • wzrost znaczenia USA w gospodarce międzynarodowej.

Aspekt ideologiczny

  • rozwój nacjonalizmu (przekonanie, że naród jest najważniejszą wartością);
  • rozwój militaryzmu (oparcie potencjału państwa na posiadaniu stałej, silnej i licznej armii);
  • rozwój imperializmu (działania zmierzające do rozszerzenia wpływów politycznych, militarnych, gospodarczych i kulturowych mocarstw na obszary do nich nienależące).

Aspekt społeczny

  • dążenia uciśnionych narodów do posiadania niepodległego państwa; 
  • konflikty etniczne na obszarze Bałkan;
  • na przełomie XIX i XX w. interes narodowy był związany z prowadzeniem działań zbrojnych; 
  • społeczeństwa miały liczne oczekiwania wobec władców; ci mogli je zaspokoić, prowadząc zwycięskie konflikty.

Bezpośrednią przyczyną wybuchu I wojny światowej był zamach na Franciszka Ferdynanda Habsburga w Sarajewie (28 czerwca 1914 r.). Jak do tego doszło?

  • W 1908 r. Austro-Węgry zajęły Bośnię i Hercegowinę, co skutkowało konfliktem z Serbią. Działalność serbskiego wywiadu doprowadziła do utworzenia w 1911 r. w Bośni organizacji Czarna Ręka. Jej głównym celem było prowadzenie działalności terrorystycznej przeciwko władzom austro-węgierskim.
  • 28 czerwca 1914 r. jeden z członków Czarnej Ręki – Gavrilo Princip – zastrzelił następcę tronu cesarskiego Austro-Węgier Franciszka Ferdynanda Habsburga oraz jego żonę Zofię. Zamach został potępiony przez opinię międzynarodową. 
  • Austro-Węgry nie mogły pozostać obojętne. Cesarz Franciszek Józef I wystosował w stosunku do Serbii ultimatum i dał dyplomacji serbskiej 48 godzin na odpowiedź. Wymagania okazały się niemożliwe do zaakceptowania przez bałkańskie państwo, ponieważ ich zrealizowanie oznaczałoby utratę suwerenności przez Serbię. 
  • Zgoda na część żądań okazała się dla Austro-Węgier niewystarczająca. 28 lipca 1914 r. Austro-Węgry wypowiedziały wojnę Serbii. W następnych dniach miał miejsce efekt domina spowodowany funkcjonowaniem trójprzymierza i trójporozumienia.

Zakończenie wojny

11 listopada 918 r. w Compiègne we Francji podpisano zawieszenie broni kończące działania na frontach I wojny światowej.

Skutki wybuchu I wojny światowej:

Aspekt polityczny

  • klęska państw centralnych, zwycięstwo ententy; 
  • rozpad układu sił politycznych, który powstał na przełomie XVIII i XIX w.; 
  • wzrost znaczenia Stanów Zjednoczonych na arenie międzynarodowej;
  • powrót Stanów Zjednoczonych do polityki izolacjonizmu (kierunek polityki zagranicznej polegający na obronie interesów i bezpieczeństwa własnego państwa, nieangażowanie się w wydarzenia na Starym Kontynencie);
  • utrata znaczenia Europy na arenie międzynarodowej; 
  • zorganizowanie paryskiej konferencji pokojowej (18 stycznia 1919 r. – 21 stycznia 1920 r.) i zawarcie traktatu wersalskiego (28 czerwca 1919 r.);
  • podjęcie rokowań pokojowych z byłymi sojusznikami II Rzeszy; 
  • utworzenie Ligi Narodów
  • upadek dynastii Habsburgów, Hohenzollernów i Romanowów;
  • rewolucje w Rosji i przejęcie władzy przez bolszewików;  
  • znaczne zmiany terytorialne na mapie Europy, np.:
    • powstanie nowych państw: Polski, Austrii, Węgier, Królestwa Serbów, Chorwatów i Słoweńców (SHS), Litwy, Łotwy, Estonii, Finlandii, Czechosłowacji, ZSRR (1922 r.); 
    • rozpad Austro-Węgier i Imperium Rosyjskiego;
    • do Francji powróciły Alzacja i Lotaryngia; 
    • Zagłębie Saary znalazło się pod zarządem międzynarodowym; 
    • Belgia uzyskała Eupen i Malmedy; 
    • Dania otrzymała północną część Szlezwiku; 
    • Czechosłowacja otrzymała okręg hulczyński; 
    • Luksemburg wyłączono z niemieckiego obszaru celnego; 
    • Kłajpeda została oddana pod zarząd Francji;
    • powstało Wolne Miasto Gdańsk;
  • wprowadzenie zakazu połączenia się Niemiec z niemieckojęzyczną Austrią; 
  • wprowadzenie zmian w zarządzaniu państwem, np.:
    • wzrost biurokratyzacji; 
    • zwiększenie roli państwa kosztem wolności gospodarczej, swobód obywatelskich;

Konferencja paryska, traktat wersalski, konferencja w Waszyngtonie (czytaj)

I wojna światowa nie doprowadziła do ustania konfliktów między państwami.

Aspekt militarny

  • obszar Nadrenii został zdemilitaryzowany (zakaz produkowania, magazynowania środków wojennych i utrzymywania sił zbrojnych); 
  • zredukowanie liczebności niemieckich sił zbrojnych do 100 tys. żołnierzy wojsk lądowych i 15 tys. marynarki wojennej; 
  • pozbawienie Niemiec czołgów, samolotów i okrętów podwodnych; 
  • rozbrojenie niemieckiej floty i poddanie jej kontroli; 
  • zniesienie w Niemczech obowiązku służby wojskowej. 

Aspekt gospodarczo-ekonomiczny

  • znaczne koszty prowadzenia działań zbrojnych obciążyły gospodarki państw biorących udział w wojnie;
  • zubożenie społeczeństw;
  • wzrost podatków;
  • drożyzna; 
  • wprowadzenie reglamentacji żywności i innych dóbr (ograniczenie wolnego obrotu pewnymi dobrami lub towarami spowodowane ich niedostatkiem i koniecznością narzucenia odgórnego przydziału);
  • powstanie czarnego rynku;
  • hiperinflacja (bardzo wysoka inflacja spowodowana załamaniem systemu finansowego kraju oraz ogromnym deficytem budżetowym finansowanym przez dodruk pieniędzy); 
  • dążenie przez państwa zwycięskie do uzyskania reparacji wojennych (rekompensaty finansowe za straty i szkody spowodowane przez działania wojenne);
  • zaciągnięcie przez kraje europejskie pożyczek w Stanach Zjednoczonych i spłacanie ich przez kolejne lata;
  • zobligowanie Niemców do zapłaty odszkodowań w wysokości 132 mld marek w złocie w przeciągu 50 lat; 
  • zniszczenia materialne;
  • zniszczenia infrastruktury, np. fabryk, linii kolejowych; 
  • ruina rolnictwa spowodowana rekwizycjami (zajęcie pól uprawnych, środków żywnościowych na potrzeby wojska); 
  • destabilizacja systemów gospodarczych; 
  • przestawienie gospodarki na produkcję wojskową; 
  • zastąpienie liberalizmu etatyzmem państwowym (państwo ingeruje w sprawy gospodarcze, by doprowadzić do jak największej samowystarczalności ekonomicznej);
  • wielki kryzys.  

Aspekt ideologiczny

  • wzrost znaczenia partii lewicowych oraz skrajnej prawicy
  • rewolucja komunistyczna w Rosji i groźba rozprzestrzenienia się jej w Europie;
  • kryzys demokracji
  • narodziny włoskiego faszyzmu
  • narodziny niemieckiego nazizmu
  • upowszechnienie się autorytaryzmu i totalitaryzmu

Aspekt społeczny

  • powstanie nowych, jednolitych etnicznie państw (rozpad wieloetnicznych monarchii);
  • zaostrzenie konfliktów społecznych;
  • kryzys wartości, priorytetów, autorytetów wywołany okrucieństwami wojny;  
  • aktywizacja kobiet pod względem ekonomicznym i politycznym; 
  • straty demograficzne (działania wojenne, grypa hiszpanka); 
  • zmniejszenie odporności zdrowotnej; 
  • zachwianie równowagi demograficznej (na frontach ginęli przede wszystkim mężczyźni);
  • wzrost liczby osób niepełnosprawnych mających problemy ze znalezieniem pracy, wykluczenie ich z życia społecznego; 
  • zwiększenie się liczby osób mających problemy psychiczne;
  • postępująca laicyzacja (zeświecczenie); 
  • I wojna światowa wpłynęła na kształt kultury, nauki i obyczajowości.  

Utrwal wiedzę

Poniżej znajdują się zadania wraz z odpowiedziami, do rozwiązania których wykorzystano wiedzę zaprezentowaną w tym artykule.

Zadanie 1. Zadanie 2.