W artykule
Sporządzanie notatek to jeden z najlepszych sposobów na usystematyzowanie i zapamiętanie informacji. Co zrobić, żeby Twoje notatki były uporządkowane i przydatne w nauce? Tego dowiesz się z naszego artykułu!
Po co nam notatki?
Na początek zastanówmy się, jakie są zalety tworzenia własnych notatek:
1. Pomagają zachować skupienie. Nie jest łatwo być równie skoncentrowanym na wszystkich lekcjach. Zwłaszcza, gdy w planie widzimy dwie godziny matematyki, po których czeka nas jeszcze chemia, historia i polski… Jeśli w trakcie zajęć zajmiemy się notowaniem, to łatwiej będzie nam skupić się na słowach nauczyciela i nie stracić wątku.
2. Ułatwiają zrozumienie. Gdy tworzymy własne notatki, możemy je wzbogacić o nasze przemyślenia i dodatkowe wyjaśnienia nauczyciela. Dodatkowo trudne pojęcia mamy szansę zapisać własnymi słowami, co pomoże nam zapamiętać ich znaczenie. Podczas przygotowań do sprawdzianu takie notatki mogą być bardzo cenne i ułatwią nam naukę!
3. Pozwalają uporządkować materiał. W dobrze skomponowanych notatkach znajdują się tylko najważniejsze informacje. Ponadto materiał może być wyróżniony graficznie lub logicznie uporządkowany, np. w ciąg przyczynowo-skutkowy. Notatki umożliwiają też podzielenie materiału na mniejsze części, co ułatwia powtórki do sprawdzianów.
4. Sprawiają, że więcej zapamiętujemy. Badania z dziedziny neuropsychologii wykazują, że gdy tworzymy samodzielne (najlepiej odręczne) notatki, to zapamiętujemy więcej informacji niż podczas lektury cudzych notatek lub podręcznika. Dzięki temu spędzimy w domu mniej czasu na odrabianiu lekcji czy powtarzaniu materiału!
Sprawdź też nasz artykuł i poznaj inne sposoby na to, jak skrócić czas odrabiania lekcji!
Metoda Cornella
Polega na podzieleniu strony na 4 części: tytuł, treść notatki, słowa kluczowe i podsumowanie:
Rys. 1. Metoda Cornella
- Na górze strony zapisujemy tytuł notatki, np. Czas teraźniejszy present simple.
- W większej kolumnie znajduje się miejsce na treść notatki. Tutaj zapisujemy wszystkie potrzebne informacje na dany temat (np. budowę czasu, jego zastosowanie).
- W mniejszej kolumnie umieszczamy słowa kluczowe lub pytania, np. Budowa/Kiedy używamy? Słowo kluczowe powinno znaleźć się obok akapitu, którego dotyczy.
- Na dole strony tworzymy krótkie podsumowanie: 2-3 zdania, w których wymienimy najważniejsze informacje lub te, które najtrudniej nam zapamiętać.
Metoda Cornella sprawdzi się w opracowywaniu konkretnego zagadnienia (np. czasu gramatycznego w języku obcym), ponieważ pozwala skupić się na nim i szczegółowo je opisać. Jest przydatna podczas samodzielnego opracowywania materiału w domu lub porządkowania fragmentów notatek z lekcji.
Metoda flow
Polega na podzieleniu materiału na zagadnienia główne i poboczne. Zaczynamy od umieszczenia w centrum najważniejszej myśli lub najważniejszego zagadnienia poruszonego na lekcji w formie hasła, na przykład II wojna światowa. Następnie dookoła niej zapisujemy zagadnienia szczegółowe: daty, nazwiska, ważne terminy. W ten sposób tworzymy bardzo zwięzłe notatki, skupione wokół najważniejszych informacji, i nie zapisujemy całych akapitów.
Ta metoda może przypominać mapy myśli, ale jest dużo bardziej zwięzła. Nie chodzi o to, żeby tworzyć notatki w punktach albo układać informacje hierarchicznie, ale o to, żeby zapisywać różne hasła i łączyć je ze sobą, na przykład za pomocą strzałek, diagramów czy symboli. Im więcej symboli graficznych, tym lepiej!
Oto przykładowa notatka opracowana według metody flow:
Rys. 2. Metoda flow
Metoda flow sprawdza się przy tworzeniu mniej szczegółowych notatek, kiedy chcemy powiązać ze sobą różne zagadnienia i wykazać powiązania między nimi (np. pomiędzy postaciami z lektury albo wydarzeniami historycznymi).
Mapa myśli
Z metodą flow powiązana jest metoda mapy myśli. Polega ona na graficznym przedstawieniu notatek w formie od ogółu do szczegółu. Na środku umieszczamy podstawowe zagadnienie, a od niego tworzymy odgałęzienia, które zawierają coraz bardziej szczegółowe informacje.
Rys. 3. Mapa myśli
Mapy myśli przydają się przy tworzeniu notatek, które segregują słownictwo poznane na lekcjach języków obcych. Ta metoda sprawdza się również przy notatkach, które wymagają wymienienia i scharakteryzowania różnych elementów, np. pierwiastków chemicznych, typów rzeźby terenu czy gatunków literackich.
Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci w skutecznym tworzeniu notatek i porządkowaniu zdobytej wiedzy. Pamiętaj: jeśli na lekcji nie potrafisz skupić się na jednoczesnym słuchaniu i porządkowaniu notatek, to w trakcie lekcji warto zapisywać wszystkie informacje w punktach, aby później w domu opracować je przy wykorzystaniu powyższych metod. To znacznie ułatwi Ci późniejszą naukę do sprawdzianów lub egzaminów!
Materiały źródłowe
Informacje
1. Wong L., Essential Study Skills, Cengage Learning, Stamford 2015.
2. Pauk W., Owens R. J.Q., How to study in college, Wadsworth, Boston 2010.
3. https://www.eurekalert.org/news-releases/717379
4. https://www.psychologicalscience.org/news/releases/take-notes-by-hand-for-better-long-term-comprehension.html
5. https://everlaab.com/les-meilleures-methodes-de-prise-de-notes-logiciels-et-modeles-inclus/
6. https://oignonfugace.com/les-5-meilleures-methodes-pour-prendre-des-notes-plus-efficacement-en-cours/
Ilustracje
- Ryc. 1. Metoda Cornella – https://www.flexcil.com/tips/cornell-note-taking/
- Ryc. 2. Metoda flow – https://everlaab.com/les-meilleures-methodes-de-prise-de-notes-logiciels-et-modeles-inclus/
- Ryc. 3. Mapa myśli – https://learnenglishteens.britishcouncil.org/skills/reading/a2-reading/mind-maps